Otázky a odpovede

Čo robiť v prípade úniku plynu alebo poruchy na el. zariadení?

Kúpili sme si byty a teda my, ako vlastníci, zodpovedáme za našu vlastnú bezpečnosť, ako aj bezpečnosť našich susedov, ktorú vieme ovplyvniť našim vlastným zodpovedným správaním. Za stav inštalácie a spotrebičov v bytoch zodpovedá každý vlastník.

Dovolím si niekoľko rád pre prípad nečakanej havárie:

1. Plyn

  • pravidelne kontrolovať stav plynových spotrebičov vizuálne. Pri najmenšom podozrení, že niečo nie je v poriadku, kontaktovať správcu, prípadne autorizovaný servis
  • revízie zariadení a rozvodov -  robia sa pravidelne každé 3 roky, najbližšie vo februári 2020. Vlastník je zo zákona povinný sprístupniť byt za účelom riadneho vykonania revízie a následne odstrániť prípadné zistené závady. Vlastník ktorý tak neurobí, zodpovedá za takto vzniknuté škody (Zákon 182/1993 Z.z.)
  • ak dôjde aj napriek revíziám a kontrole k poruche a úniku plynu v byte, nezažínať svetlá, nezvoniť, okamžite otvoriť všetky okná, odstaviť prívod plynu (ventil pri plynových hodinách spravidla vo WC) a volať poruchovú službu.
  • v prípade že je cítiť plyn v schodišti prípadne pivnici, otvoriť všetky okná, dvere a bezodkladne kontaktovať správcu alebo poruchovú službu.
  • v prípade úniku plynu na schodišti alebo v pivnici, ak je to možné, uzavrieť hlavné plynové ventily - sú prístupné v pivniciach - na hlavnej pivničnej chodbe. V dome máme 2 stupačky v každom vchode - vpravo aj vľavo pre trojizbové byty.


Po uzavretí hlavného ventilu je rovnako potrebné kontaktovať správcu - plynový ventil sa nesmie znova otvoriť bez prítomnosti odborne spôsobilej osoby.

 Stála poruchová služba plyn: 0850 111 727, hasiči 150

2. Elektrina

  • pravidelne kontrolovať stav hlavných prívodných vodičov do bytu a zabezpečiť ich dotiahnutie do svorkovnice aspoň 1x za 2 roky - ak sú hliníkové, spoje sa uvoľňujú a môže dôjsť k skratu
  • nepoužívať zariadenia, ktoré sú akýmkoľvek spôsobom poškodené, obzvlášť pozor na predlžovačky a rozdvojky, treba ich pravidelne kontrolovať
  • v prípade skratu  alebo požiaru elektrických rozvodov okamžite vyhodiť hlavný istič v byte a pri elektromeri na schodišti
  • zavrieť okná, aby sa do miestnosti nedostával kyslík - podporuje horenie
  • pokúsiť sa požiar uhasiť vlastnými silami - aj vodou, pokiaľ zariadenie nie je pod prúdom
  • bezodkladne kontaktovať hasičov - tel. číslo 150, alebo integrovaný systém záchrany 112

ZSE - stála poruchová služba (Nitra): 0800 111 567, hasiči 150

3. Evakuácia z budovy:

  • V prípade evakuácie je únikovou cestou z budovy schodište a strecha, nesmie sa použiť výťah (výťahová šacha tvorí ideálny komín, pri vypnutí el. prúdu by ste navše v kabíne uviazli a udusili sa).
  • Práve z dôvodu že schodište je úniková cesta, nesmie byť zatarasené nábytkom a inými predmetmi, ktoré podporujú horenie.
  • Rovnako je dôležité aby vlastníci nevykrádali alebo nepoškodzovali hydranty - bohužiaľ deje sa - hoci sa kontrolujú 2x do roka
  • Treba zvoliť najbližšiu a najkratšiu  únikovú cestu, podľa toho kde sa nachádzate. Schodište môže byť zadymené, preto treba zvážiť, či nie je výhodné ostať v byte, utesniť dvere mokrou handrou alebo uterákom a ak je to bezpečné, vyjsť na loggiu a odtiaľ privolať pomoc.
  • Pri požiari sa držať pri zemi, v zadymených alebo tmavých priestoroch sa pohybovať popri stene.
  • Ak už páli kľučka na dverách, do priestoru za dverami nevchádzať, lebo požiar je blízko.
  • Pri úteku je vhodné si dať k tvári, resp. na seba  mokré uteráky.

Ale hlavne - nečakajme a konajme. Radšej jeden zbytočný poplach ako škody na živote alebo majetku

 

_________________________________________________________________________________

Otázka: Čo robiť pri vysokých teplotách v bytoch?

Odpoveď: V prvom rade, je potrebné si uvedomiť, že teplo vždy prúdi tam, kde je chladnejšie. Tepelná izolácia na streche a obvodovom múre a kvalitné okenné výplne funguje aj v lete - ale v opačnom režime ako v zime - neprepúšťajú teplo do budovy. Preto je v súčasnosti na schodištiach veľmi príjemne. Na druhej strane, ale ak si teplo vpustíme do domu/bytu, cez otvorené okná/dvere, izolácia nepustí takto získané teplo von.

Čo teda robiť aby sa v našich bytoch dalo žiť aj počas letných horúcich dní?
1. Vetrať prievanom skoro ráno do 7:00 - ideálne pred východom slnka, a neskôr večer po západe slnka okolo 20:30
2. Nenechávať cez deň otvorené okná a dvere  - aby sa do bytov nedostal teplý vzduch.
3. Pokiaľ je to možné, všetky okná crz deň zatemniť - závesmi, žalúziami, roletami - okná fungujú ako sklenník
4. Pokiaľ nemáte na balkóne rolety - poliať doobedu 2x-3x dlažbu vodou - odparením vody sa okolitý vzduch ochladí
5. Zatvárať aj vchodové dvere do domu, aby sa neprehrievalo schodište.
6. Pokiaľ je nutné vetrať cez deň, vždy len na tej strane kde nesvieti slnko
7. Prúdiaci vzduch je na pocit chladnejší - použiť ventilátor v miestnosti kde sa zdržiavame
8. Pri pocite tepla a prehriatí organizmu pomôže aj vlažná sprcha po ktorej necháte pokožku samovoľne vyschnúť - odparením vody sa pokožka ochladí.

_________________________________________________________________________________

Otázka: Prečo je potrebné skontrolovať elektroinštaláciu v bytoch

Odpoveď: Pokiaľ máte v bytoch pôvodnú elektroinštaláciu, konštruovanú z hliníkových vodičov, je potrebné aspoň 1x/2 roky skontrolovať a dotiahnuť spoje v svorkovniciach. Upozorňujem na to, že je potrebné prekontrolovať aj hlavnú poistkovú skriňu v bytoch, keďže hlavný prívod do bytu je hliníkový. Potreba kontroly vedení súvisí s tým, že hliník má snahu spod spojov vytekať, čo je prirodzená vlastnosť hliníka. Následne sa elektrické spoje uvoľňujú a hrozí ich prehrievanie a v krajnom prípade aj riziko iskrenia a požiaru. Viac o tečení hliníka si môžte viac prečítať tu...>>>

Elektrointaláciu v bytoch si je povinný udržiavať v bezpečnom stave každý vlastník bytu sám na vlastné náklady.
Pokiaľ nemáte dostatočné skúsenosti, môžte o pomoc požiadať ľubovoľného vlastného elektrikára alebo elektrikára správcu.

_________________________________________________________________________________

Otázka: Prečo sú rozdiely v platbách do GO fondu medzi bytmi?

Odpoveď: V zmysle Zákona o bytoch:  Vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome vykonávajú úhrady do fondu prevádzky, údržby a opráv podľa veľkosti spoluvlastníckeho podielu; od r. 2010 - ak je súčasťou bytu balkón, lodžia alebo terasa, pre účely tvorby fondu prevádzky, údržby a opráv domu sa zarátava do veľkosti spoluvlastníckeho podielu 25 % z podlahovej plochy balkóna, lodžie alebo terasy.

Samotné byty sú cca rovnaké (3-izbové, resp. 1-izbové). Súčasťou každého bytu pri jeho prvom predaji bola aj pivnica, ktorá je súčasťou bytu a aj z nej sa teda počíta plocha pre výpočet spoluvlastníckeho podielu. V našom dome v r. 1998 pri odpredaji bytov niektorí vlastníci bytov odkúpili aj bývalé kočíkarne, práčovne, resp. pivnice samotné nemajú rovnakú veľkosť.

Medzičasom niektorí susedia si vzájomne pivnice odpredali, takže je v dome asi 5 bytov, ktoré v súčasnosti nemajú pivnicu vôbec. Tým sú spôsobené rozdiely v platbách do GO fondu jednotlivých bytov.

Ak niekto má pocit, že k jeho bytu patrí pivnica, ktorú niekto zabral bez jeho súhlasu, je potrebné prísť osobne tento problém riešiť na MPBH Šamorín. Potom sa totiž môže stať že platíte za niečo, čo neužívate a iný má z toho prospech.

_________________________________________________________________________________

Otázka: Prečo je potrebné vymeniť rozvody kanalizácie, teplej a studenej vody resp. plynu?

Odpoveď: Treba si uvedomiť, že náš dom bol postavený v r. 1970-76 podľa vtedy platných štandardov. Bez ohľadu na spôsob výstavby a chyby konštrukcie, ktoré sme odstránili pred a počas zateplenia, dom má technický vek 39 rokov. Vrátane všetkých rozvodov vody, kanalizácie a plynu, ako aj elektroinštalácie v spoločných priestoroch. Uvedomme si, že kanalizácia a rozvody vody a plynu sa používajú denne niekoľkokrát a teda patria k mimoriadne zaťaženým súčastiam bytového domu (porovnateľnom s výťahmi). Ako všetky bežné stavebné materiály, vekom rúry starnú, krehnú a/alebo korodujú a vzniká teda zvýšené riziko ich prasknutia. Okrem toho, dochádza k postupnému  zanášaniu potrubí nečistotami, vodným kameňom a podobne, čím sa stenčuje ich priereza to spôsobuje ďalšie problémy.

Aby sme predišli problémom skôr ako vzniknú, je potrebné venovať týmto zariadeniam pozornosť. Veď také prasknuté vodovodné potrubie alebo, v tom horšom prípade, kanalizácia, je veľmi nepríjemná skúsenosť nie len pre majiteľa takto zasiahnutého bytu ale aj bytov pod ním.

Veľmi dobré vysvetlenie na tému zdravotno-technickej infraštruktúry sa nachádza aj na stránkach firmy  PS Stavby ...>>>. 

 

_________________________________________________________________________________

Otázka: Prečo nemôžu byť v spoločných priestoroch uložené kusy nábytku, spotrebiče a iné predmety?

Odpoveď: Spoločné priestory patria všetkým vlastníkom bytov, začínajú vlastne prahom vstupných dverí do domu. V našom prípade sú to najmä vstupné priestory, výťah, schodište,suterén, strecha, fasáda a pivničné chodby.

Schodište a strecha tvoria evakuačný priestor pre prípad havárie alebo živelnej udalosti. V prípade potreby evakuácie obyvateľov z domu sa na tento účel nesmie použiť výťah (hrozí udusenie). Z toho vyplýva aj ustanovenie o bezpečnej prevádzke budovy, ktoré zakazuje ukladanie horľavých a nebezpečných predmetov v takýchto priestoroch. Evakuačné cesty musia byť voľné a bez obmedzení priechodné - pri protipožiarnych prehliadkach budovy 2x ročne kontrolujú ich stav hasiči. Ak zistia nedodržanie predpisov protipožiarnej bezpečnosti, uložia správcovi pokutu ktorú následne zaplatia vlastníci dotknutého objektu.

Má to popri bezpečnosti aj estetický a kultúrny rozmer - spoločné priestory sme opravili na naše náklady v posledných 9 rokoch. Akékoľvek poškodenie ak by ho bolo treba odstrániť, platíme my všetci. Ak sú na schodišti povykladané rôzne predmety, nie je možné upratať - zhoršuje sa hygiena, častokrát sa zatemňuje schodište - a navyše - je to neestetické a bezohľadné voči ostatným susedom.
Ak by si každý z nás na schody vyložil skriňu, starý televízor, matrac z postele...tak by sme bývali nie v bytovom dome, ale podobne ako niekde na predmestí Bombaja - v neporiadku a špine.

Na schôdzi v r.2013 sme preto odsúhlasili, že v spoločných priestoroch je možné skladovať len kvety v rozumnej miere a detské kočíky (keďže výťah zastavuje na medziposchodí a je s ním náročné manipulovať). Správca v prípade potreby vyzve vlastníka bytu na vypratanie spoločných priestorov z dôvodov uvedených vyššie, prípadne tak v krajnom prípade urobí na náklady vlastníka bytu sám.

_________________________________________________________________________________

Otázka: Ako funguje financovanie opráv v dome a za čo vlastne platíme?

Odpoveď: Každý vlastník bytu má správcom predpísanú výšku mesačných platieb, ktoré je povinný platiť prostredníctvom inkasa, prevodom, alebo na pošte, na prevádzkový účet domu. Sú to zálohové platby za stuenú vodu, teplú vodu, kúrenie, prípadne koncesionárske poplatky. Z týchto platieb následne správca uhrádza poplatky vodárňam, za dodávku tepla, prípadne odvádza poplatky do RTVS.
Ďalšia časť mesačnej platby predstavuje preddavok do fondu prevádzky, údržby a opráv - GO fondu. Táto časť mesačnej platby sa automaticky preposiela na podúčet prevádzkového účtu. Z neho sa hradia všetky potrebné opravy v dome - v spoločných priestoroch a v spoločnom vybavení (stúpacie rozvody vody, plynu, kanalizácie,spoločnej TV antény). Z GO fondu sa spravidla financujepovinná pravidelná výmena vodomerov, revízie elektrickej inštalácie, bleskozvodov, výťahov, hydrantov a protipožiarnych zariadení - ktoré sa musia pravidelne realizovať preto, že to prikazujú platné právne predpisy. Z GO fondu sa financuje spravidla aj poistenie budovy, poplatky za vedenie účtu, odmena zástupcu vlastníkov ak bola schválená, náklady na odpočty stavu meračov a podobne.

Jediné peniaze ktoré môžme použiť na opravy a údržbu domu v bezpečnom a kultúrnom stave sú tie, ktoré si zaplatíme my sami. Správca nemôže svojvoľne disponovať s peniazmi na prevádzkovom účte domu, s peniazmi v GO fomde môže disponovať len na vopred schválený účel, ich použitie kontroluje zástupca vlastníkov a do účtovnej dokumentácie musí správca umožniť nahliadnuť každému vlastníkovi, ktorý ho o to požiada.

_________________________________________________________________________________

Otázka: Prečo je potrebné zúčastňovať sa schôdzí vlastníkov?

Odpoveď: Schôdza vlastníkov bytov a nebytových priestorov je najvyšším samosprávnym orgánom bytového domu - prostredníctvom schôdzí sa prerokovávajú, navrhujú a schvaľujú všetky potrebné opravy, hodnotí sa stav domu, plánuje práca zástupcu vlastníkov bytov a úlohy pre správcu budovy do ďalšieho obdobia. Diskutujú sa na nej aj aktuálne otázky života v dome, problémy a potreby vlastníkov bytov.
Podľa Zákona 182/1993 o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v platnom znení sa schôdza vlastníkov musí uskutočniť minimálne 1x ročne. Jednoducho zhrnuté - kúpou bytu sme na seba zobrali nie len práva, ale aj povinnosti = povinnosti starať sa o svoj a aj spoločný majetok. A to sa inak ako účasťou na schôdzach a zaujímaním sa o potreby domu a jeho obyvateľov dosiahnuť nedá. Aby nikto nemal pocit že sa o niečom rozhodlo bez neho.

__________________________________________________________________________________

Otázka: Sú výťahy schopné bezbečnej prevádzky a prečo sa občas "pokazia"?

Odpoveď: Výťahy vo všetkých troch vchodoch boli komplexne obnovené v r. 2012 - všetky súčasti boli vymenené za nové, pôvodná ostala len kabína výťahu, ktorá bola obnovená. Ako každé zariadenie, aj výťah môže občas štrajkovať. Aj ferrari alebo Rols-Royce sa predsa občas pokazí a to sa nepoužíva tak často ako výťah. Výťahy sa pravidelne podrobujú skúškam a revíziám podľa platných predpisov.

Dôležité je:
1, výťah nepreťažovať - v podlahe sú inštalované spínače preťaženia. Preťažený výťah sa nepohne z miesta. Šetria sa tak laná a pohyblivé časti motora. Naložený výťah sa dá aj bez obsluhy poslať na želané poschodie - stlačením voľby na ovládacom paneli. Obsluha si môže dať rozcvičku prechádzkou po schodoch.
2, dvere na výťahu otvárať až po úplnom zastavení kabíny - pred rozbehom a počas jazdy sú dvere výťahu uzavreté elektromagnetickými zámkami, ktoré pri zastavení výťahu počujete cvaknúť =  až vtedy je správny čas dvere otvárať
3, dvere na kabíne počas jazdy nemykať - spínače v dverách môžu signalizovať poruchu a výťah z bezpečnostných dôvodov okamžite zastane
4, v prípade poruchy výťahu zachovajte pokoj. Na stene kabíny je kontakt na výťahára = 031 / 562 30 98, alebo 0903 / 722 599. Na čísle môže byť odkazovač (často - výťahár práve môže opravovať iný výťah a potrebuje sa sústrediť a robiť obomi rukami). Pokojne počkajte na signál a zahláste adresu vchodu kde je problém, prípadne aký je problém, a kto volal. Výťahár dôjde do 30 minút, spravidla skôr.

Opravára výťahu môže v prípade potreby zavolať každý obyvateľ domu, odporúčam kontakt na výťahára si uložiť do telefónu. Nečakajme že veď ho niekto zavolá. Nie je to povinnosťou zástupcu vlastníkov.
__________________________________________________________________________________

Otázka: Chcem si dať zaviesť satelitnú TV alebo zmeniť poskytovateľa TV služby. Ako mám postupovať?

Odpoveď: Pred zateplením budovy v r. 2013 bola na naše náklady realizovaná prekládka všetkých satelitov z fasády a vybudovanie nových spoločných centrálnych rozvodov všetkých na Slovensku bežne pôsobiacich spoločností (Digi, Magio, SkyLink, Madnet, UPC...). Satelity - po jednom pre každého poskytovateľa a vchod, sú umiestnené na stožiaroch na streche.
Ak niekto chce zapojiť novú satelitnú službu alebo zmeniť poskytovateľa, je potrebné obrátiť sa na správcu budovy, ktorý zabezpečí zmenu\pripojenie. Túto službu nezabezpečuje zástupca vlastníkov. Kontakty na správcu nájdete vo výveskách alebo aj na tejto stránke v sekcii Kontakty. Všetky satelity majú dostatočnú kapacitu pre pripojenie. Náklady s tým spojené si hradí každý z nás sám. Osádzanie satelitov na obnovenú fasádu alebo loggiu je neprípustné. Hrozí poškodenie fasády - tá je spoločná, a strata záruky na obnovenú fasádu.

__________________________________________________________________________________

Otázka: Funguje v našom dome spoločná anténa?

Odpoveď: Áno, funguje,od r. 2012 zrekonštruovaná pre príjem digitálneho signálu, hoci z dôvodu bezohľadnosti niektorých vlastníkov najmä pri rekonštrukcii bytov, dochádza často k prerušeniu jej rozvodov. Spoločná anténa je súčasť spoločného vybavenia domu a žiaden vlastník ju nesmie poškodzovať, resp. v prípade potreby musí každý z nás umožniť sprístupnenie bytu pre účelz odstránenia poruchy. Rozvod STA funguje ako žiarovky na vianočnom stromčeku = ak sused nadomnou rozvod preruší, žiaden byt pod ním nemá signál.
Momentálne sú funkčné slovenské, maďarské a rakúske programy. České programy sú (bohužiaľ) rušené signálom z Maďarska - vysielaním na rovnakej frekvencii.
Upozorňujem, že na príjem signálu je potrebné mať digitálny TV alebo settop-box (DVBT-tuner, dekodér). Pre príjem maďarských TV staníc je potrebné aby TV alebo dekodér mal podporu pre MPEG4 - to je norma v ktorej maďarské stanice vysielajú. Najlacnejšia verzia DVBT-tunera s MPEG4 stojí cca 10 Eur.
__________________________________________________________________________________

 


Vytvorte si web stránku zdarma! Webnode